AKU SEORANG PEMANCING.....


Aku seorang pemancing.....

Memancing merupakan satu hobi yg teramatlaaa best.....menguji kesabaran kita waktu menunggu ikan memakan umpan. Bile umpan yg dipasang dimain2kan di dasar laut.....terasa seperti kita menanti2 penuh kepastian....adakah kita akan dapat ikan ini atau tidak.....bila umpan diragut dan kita menyentap sebatang joran fiber yg bertalikan tali pancing seberat 20 paun (rasanyelaaa) dan joran kita melendut lalu berlawan....bermain2 tarik tali dgn sesuatu yg kita tak tau....the feeling sangatlaaaaa mendebarkan.....meskipun yg dinaikkan hanyalah ikan gelama sebesar tapak tangan.......



Ketika sampai di bawah jambatan


Tanggal 4 Januari tidak akan ku lupakan kerana tanggal itu buat pertama kalinya dlm sejarah hidup aku.....memancing di Pulau Ketam.........Setelah seharian penat mengemas rumah...megecat pintu bilik dan juga perabot2 yg bakal dimatchingkan dgn bilik2 baru yg telah siap.....aku ready utk pergi memancing...sebelum itu aku membuat keputusan utk tidak memancing memandangkan cuaca yg tak menentu...hujan sepanjang hari di Ampang.....takut gak.....mana tau tiba2 hujan lebat tgh memancing....tak ke haru biru.......mau kene berenang kat laut tuh.....Tapi disebabkan hujan berhenti pukul 9 lbeh dan rakan2 sepancingan ku memaksa aku datang juga untuk memancing.....demi friendship dan mencari sebuah pengalaman yg amat berharga.....aku gagahkan juga diri utk pergi memancing.........

Setelah dinner bersama family....aku cargas balik ke rumah utk menukar pakaian.....pemilihan pakaian untuk memancing, aku mengenakan Singlet hitam berkain schiffon, jaket tak berlengan berbulu untuk menangkis kesejukan malam di tgh2 laut, seluar camo desert operation agar sama dgn warna sampan yg bakal ku naiki......ki camo (juga camo desert operation) dan juga fishing hat camo yg dahulunye utk jungle operation, tp selepas basuh jadik desert operation......Perjalanan dari Ampang bermula tepat jam 940mlm dan dgn kepantasan kereta Vios adikku yg tak seberapa laju top endnye....aku berjaya sampai di Bukit Tinggi pada pukul 1020mlm dan terus ke Warisan Asli bertemu rakan2 sepancingan......

Setelah sampai....disebabkan rakanku Ali selaku kepala trip tidak sabar2 utk memancing....kami trus bertolak ke Pulau Indah untuk ke pelabuhan kami.......(ketika itu tidak tahu tentang destinasi kami). Tak sempat aku jamah lempeng pisang ngn ubi kayu kat Warisan Asli......disebabkan kelewatan....sekali lg....Vios adikku menjadi mangsa.....ketika itu kereta Vios James Blunt 1973 dan MyVi panas 745 merupakan kereta terlaju di hway kesas menuju Pulau Indah......sampai tersesat melepasi jambatan mane ntah....dan terpaksa u turn kat mane ntah....yg aku tau byk lori ngn jalan cam sial......kami sampai di satu exit yg teramatlah menyeramkan kerana di situ seperti kawasan ghetto....tiada letrik apatah lg talian telepon dan juga streamyx......setelah berjumpa tekong kami (ketika itu kami tidak tahu kami akan dibahagikan kepada 2 group). Kami cargas ready utk memancing sambil melihat2 sampan@bot yg bakal kami naiki......



Ali bersama tekong yg sepatutnya tekong kami juga...tp disebabkan kesilapan teknikal..kami terpaksa bersama Mr.B



Shah di pelabuhan kami....ghetto habesss...


Kendian setelah berdiri di pelabuhan.....(hanyalah papan2 yg diapungkan menggunakan bekas2 barel bahan chemical yg dicuri dari mana ntah) kami diasingkan.....aku digroupkan bersama rakan2 under 80kg.... Ayed dan juga Yus untuk menaiki bot pertama...sampan actually yg bermotor 35bhp. Bersama tekong yg serba ganas seperti undertaker yg terbantut....setelah kami bertiga duduk di sampan yg serba tak stabil tekong kami (yg sepatutnya menjadi tekong kami) memberitahu kepada Ayed....."Abang neh bisu...so paham2 laaa apa yg di nak tunjuk".......di saat itu, kesedihan terpancar di riak wajah Ayed.....aku pula sibuk menikmati keindahan pelabuhan bawah jambatan yg serba tak sesuai dan safe.....sambil meneliti langit utk meramal kajian cuaca.....bot pun berlepas seketika kemudian......tiba-tiba....brader tekong kami...disini aku namakan tekong kami Mr.B utk mengelak confusion......"aukkk aukkk arrrukkkkk" sambil menunjuk2 kepada aku dgn muka garang....Ayed yg bakal menjadi translator menerangkan kpd aku "jgn duduk tgh2....die tak nampak......." aku bertukar tempat dari tgh bot ke belakang bot bersama Ayed dan Yus.....Bot kami meluncur chill, cruisin ke port memancing sambil makan2 angin laut yg sepoi2 bahasa sambil melihat bintang......Disini Yus menunjukkan bakatnye mengkaji bintang sambil menerangkan tentang bintang 3 serangkai dan kiblat....sementara Ayed sibuk makan roti kaya.........setelah 15minit perjalanan....kami terlihat satu bot laju berlampu kelip2 merah di sebelah kami....rakan2 kami di satu lg bot....Ali, Deowe, Sani dan Juga Shah (Ini ialah kumpulan yg ada Life), sambil jerit kepada kami.....budget laju sangatlaa bot diorang.....disebabkan berat bot mereka yg sepatutnya salah di sisi undang2 Maritim laut...air laut yg tenang...seakan2 dilanda tsunami kecil...menyebabkan sampan kami yg tak stabil, menjadi makin tak stabil....Aku, Ayed dan Yus terpaksa menyeimbangi sampan kami. Dalam hati kami...."Pasneh kejar dioranglaaa...bot kami kecil mesti leh kejar nye." (Konsep power to weight ratio yg selalu digunakan utk kereta2 drag). Tapi Mr.B masih lg mengekalkan speed sampannye di tahap yg kalau orang kat darat lari satu kaki pun leh potong........Brrrrrrrrrrrrrrrrr.........hanya satu bunyi jer yg kami dgr sepanjang 1 Jam 30 Minit ke port memancing kami........



Perjalanan yg very long...bersama tekong, Mr. B, Yus sedang mengkaji bintang...Ayed nak makan roti kaya...


*Ketika perjalanan yg teramatlah menyeksakan ini....aku dgn Ayed telah buat kesimpulan....lepas neh kitorang akan buat trip ke Melaka dari pg memancing....sbb kat Mlk leh makan sate Jiki, minum ais limau asam boi kat Subaidah, makan ikan bakar kat umbai...main snuker kat S3...kendian bekfast kat pakcik senyum.

Sampai di port mancing kami....Ali dgn penuh bangga jerit mendapat ikan merah yg sebesar 2 tapak tangan....macamlaa kau yg pancing....mesti tekong hang yg pancing....hang cempak joran pun tak reti...... Kendian kami dipisahkan oleh Mr.B sbb Mr.B cakap ada port baik (bukan cakaplaa tp tunjuk bahasa isyarat yg diterjemahkan oleh saudara Ayed). Tp kendian kami kene marah sbb joran kami ada kat bot satu lg...sekali lg Mr.B emo disebabkan kami. Setelah amek joran dan sampai di port...proses pancingan bermula....disebabkan orang yg ku sangkakan ada pengalaman memancing rupenye takder....terpaksa aku pancing sensorang.....(aku tertipu dgn Yus ngn Ayed.....ingt korang mancing kat laut arituh dah terer mancing....rupenye......). Setelah belajar memasang umpan udang hidup di mata kail....aku pun stat memancing sambil diperhatikan ayed dan Yus. Kira2 30 minit kemudian....Mr.B mendapat ikan pari...diikuti dgn aku juga mendapat ikan pari.....setelah Mr.B menunjukkan teknik memotong ekor ikan pari dan juga menunjuk ekor ikan pari yg pernah membunuh salah seorang naturalist terhebat iaitu Steve Irwin, kami sambung memancing. Ketika ini Ayed sedang ready utk tido di atas Life Jacket.....satu jer life jacket...tuh pun jadik tempat tido Ayed....andai kata sampan kami karam....Kami terpaksa berpaut kat Ayed seorang...sbb die ada life jacket. Aku memancing sambil berborak dgn Yus....aku pun tak ingt apa kitorang sembang ketika itu.....



Teknik memotong ekor pari...



Ikan gelama sebesar tapak tangan yus....


Kemudian Mr.B memberi isyarat utk menukar port memancing sbb port sekang tak best....die menunjuk bahasa isyarat kepada aku seperti mengangkat sauh...lantas aku mengejutkan Ayed yg berada di depan sampan....Ayed dgn mamainye sbb tido dgn khusyuk...lantas bangun dan cuba angkat sauh.....kelihatan seperti satu azab bgnya utk angkat sauh tu....setelah itu...kami berpindah di port lain.....Ayed hangin disebabkan terpaksa angkat sauh yg berat lantas tukar port lain sbb takut kene angkat sauh lg....tugas mengangkat sauh secara teknikalnye jatuh kat aku......tp seres...mmg berat sauh tuuuu......nak angkat satu hal...nak jatuhkan lg....pastu ikat.....sampai kene marahlaaa...sbb aku tak paham bahasa isyarat Mr.B utk mengikat tali sauh......mane aku reti oiii....first time naik sampan maaaaaaaa......



Angkat sauh yg berat.....


Ayed sedang menjalani proses hibernasi



Setelah semalaman memancing....kami pun balik......Lg 1 jam 30minit perjalanan......ketika ini aku hanya mampu tido disebabkan ngntuk yg teramat.........aku dikejutkan kembali disebabkan Mr.B nak memancing kat satu lg port.....bgn2 kene turunkan sauh....aduhhhhh......sedey dowh.......kami sambung memancing di tukun batang2 sambil memerhatikan replika sebuah sampan di tepian laut tuh.........setelah memancing 30minit....kami balik....direct.......pengalaman dah penuh dada dah neh......

Sampai disana....kami disambut oleh rakan2 kami yg sempat tido menanti kami sampai.....seriesssss.......kami semua ngntuk gila......setelah sampai....kami memasukkan ikan ke dalam plastik, dan ready utk balik.....sebelum tuh kami sempat menceritakan pengalaman hebat kami memancing bersama Mr.B......kami kemudian breakfast di kedai nasi lemak Yus sbb die makan kat situ sejak kecik lg....aku makan 2 pinggan nasi lemak...sbb penat bertarung dgn ikan2 Pulau Ketam.....kemudian kami beransur pulang....aku menghantar Ayed pulang dan direct balik rumah utk tido sebelum sambung kerja merepair dan mencantikkan rumah.......


~The End~